Informatieveiligheid

Internetfraude door phishing

Tegenwoordig zijn sommige mails en berichten zo goed opgesteld, dat je niet door hebt dat het om phishing gaat. Opletten geblazen dus! Twijfel je? Ga dan deze zaken zeker na:

  • Ken je de afzender? In het geval van officiële organisaties dien je het e-mailadres zeker eens te controleren (hoewel een correct e-mailadres geen garantie is dat het niet om phishing gaat).
  • Verwacht je mail van deze afzender? (als je geen klant bij hen bent dien je alert te zijn)
  • Wat wordt er gevraagd? Let op met vb. een tweede aanmaning tot betalen, check eerst of je wel een eerste aanmaning hebt ontvangen. Geef zeker ook nooit vertrouwelijke persoonlijke- of bankgegevens door!
  • Naar waar leidt de link in het bericht? Als je over de link zweeft met je muis zonder te klikken, zie je de website waar de link naartoe leidt in de linkeronderhoek of naast je muisindicator. Leidt deze link niet naar de officiële website, of gaat het om een verkorte link (vb. http://bil.ly/1MUISmu) bestaande uit een paar letters, dan is het hoogstwaarschijnlijk phishing.
    OPGELET: de link kan de naam van de organisatie bevatten, maar enkel het domein is de échte website. Het domein is het woord dat voor .be, .com, .eu, .org, … staat, voor de allereerste slash “/”.
  • Spreekt de afzender je aan met een vage begroeting? (vb. jouw e-mailadres als begroeting) Wees den voorzichtig.
  • Staan er schrijffouten in de mail of is de mail in een andere taal opgesteld?
  • Veel phishing komt automatisch al in je spam of junk folder terecht. Dit is omdat de afzenders vaak reeds gekend zijn om phishing te sturen. Je kan verdachte mails zelf ook als spam markeren om anderen te waarschuwen.
  • Is de titel van het bericht overduidelijk bedoeld om je te doen verderlezen? vb.“Dit kwam ik over jou te weten” Klik zeker niet op deze links, ook niet als je de afzender kent, mogelijks is zijn/haar account gehackt.
  • Wordt er gevraagd om iets te betalen? Ga niet in op verzoeken tot betaling via anonieme betaalmethodes zoals Paypal, Western Union, 3V Payment Group, …
  • Lijkt het bericht je verdacht of ken je de afzender niet? Wees dan zeker voorzichtig wanneer er een bijlage bij zit. Elke soort bijlage (ook een afbeelding of een document) kan bij het openen een virus installeren.

Heb je ook maar de minste twijfel over een bericht, open de links in het bericht dan niet en contacteer de afzender op deze manier:

  • Bij vrienden: contacteer hen via telefoon, sms of een ander sociaal netwerk om te vragen of dat bericht echt wel van hem of haar komt. Als dat niet zo is, verwijder meteen het bericht en breng je kennis op de hoogte dat zijn/haar account gehackt is. Bij sommige sociale netwerken heb je de optie om berichten als vals aan te duiden.
  • Bij organisaties/bedrijven: ga naar hun site en kijk na of er inderdaad een “dringende” actie van jou gevraagd wordt. Vind je niet terug dan kan je ook altijd nog even de organisatie contacteren via telefoon.